DOPRAVA A JEJ OBNOVA NA SLOVENSKU A V ZAHRANIČÍ

8. apríla 2022, zuzankasvet, Nezaradené

Každý rok sa na jar ukazuje zmena, ktorá sa uskutočnila pred rokom, dvoma, troma. Než sa človek vyberie na nové miesto či navštíviť novú krajinu, pozrie si možnosti spojenia a úroveň dopravy. O dennom dochádzaní do práce nehovoriac. Nedá sa stále vyhovárať na pandémiu, či vojnu. Skôr sa treba pozrieť na to ako sa darí obnovovať a napredovať v doprave v iných krajinách a to brať ako inšpiráciu. Rýchlosť trate a zastarané vozne. Na Slovensku sa tvári IC ako rýchly vlak ale nedosahuje ani tretinu rýchlosti IC vlakov (ICE-320 km a TGV-380 km rýchlovlakov Nemecka či Francúzska. Rakúsko 200 km za hodinu. A také trate má už aj Poľsko, Maďarsko, Srbsko, Maroko a  v Čechách sa začali prvé schvaľovania výstavby. Na Slovensku ani plány ani realizácia. Ekologická doprava musí byť kvalitná a rýchla. Ak má osloviť ľudí v neekologických autách a zaplnených cestách. Musí byť aj pravidelná a vo vhodnom čase počas pracovných aj víkendových dní.

Spoznať úroveň dopravy a jej veľké rozdiely je možné veľmi ľahko. Nielen úroveň vozňa a cestovanie v ňom (služby občerstvenia, Wifi, toalety a iné( ale aj kvalita vozňa samotného /nových aj starých/ je priepastný rozdiel. A to sa pred viac ako dvadsať rokmi niektoré krajiny v oblasti železnice považovali za rozvojové, dnes preskočili Slovensko. V roku 2022 na Slovensku jazdia vozne aj 40 – 50 rokov staré, kde máte pocit, že ste v roku 1973, pričom vtedy to bolo pokrokové, dnes je to zastaralé. Nedajú sa otvoriť okná i dvere alebo zavrieť, nedá sa použiť toaleta alebo dá ale cez hranicu toho čo kultúra cestovania je štandardom a pre ľudí so silným žalúdkom a dobrou imunitou. Nové vozne praskajú, chrčia, bzunia alebo sú tak natlačené sedačky na sebe, že aj japonci a filipínci by mali čo robiť aby sa tam zmestili. Cyklodoprava vám bráni v prechádzaní z vozňa do vozňa lebo zasahuje do uličky a ešte si musí cestujúci priplatiť miestenku na bicykel a aj pre seba, čo je až neuveriteľné. Takto sa teda doprava na Slovensku rozvíja alebo degeneruje. Vyhliadky sa len veľmi pomaly realizujú a svet nás preskočil. Aj ten rozvojový. Ak sa radikálne nezmení prístup k doprave a k ekologickej doprave zvlášť budeme zaostávať viac a viac.