Každý rok sa na jar ukazuje zmena, ktorá sa uskutočnila pred rokom, dvoma, troma. Než sa človek vyberie na nové miesto či navštíviť novú krajinu, pozrie si možnosti spojenia a úroveň dopravy. O dennom dochádzaní do práce nehovoriac. Nedá sa stále vyhovárať na pandémiu, či vojnu. Skôr sa treba pozrieť na to ako sa darí obnovovať a napredovať v doprave v iných krajinách a to brať ako inšpiráciu. Rýchlosť trate a zastarané vozne. Na Slovensku sa tvári IC ako rýchly vlak ale nedosahuje ani tretinu rýchlosti IC vlakov (ICE-320 km a TGV-380 km rýchlovlakov Nemecka či Francúzska. Rakúsko 200 km za hodinu. A také trate má už aj Poľsko, Maďarsko, Srbsko, Maroko a v Čechách sa začali prvé schvaľovania výstavby. Na Slovensku ani plány ani realizácia. Ekologická doprava musí byť kvalitná a rýchla. Ak má osloviť ľudí v neekologických autách a zaplnených cestách. Musí byť aj pravidelná a vo vhodnom čase počas pracovných aj víkendových dní.
Spoznať úroveň dopravy a jej veľké rozdiely je možné veľmi ľahko. Nielen úroveň vozňa a cestovanie v ňom (služby občerstvenia, Wifi, toalety a iné( ale aj kvalita vozňa samotného /nových aj starých/ je priepastný rozdiel. A to sa pred viac ako dvadsať rokmi niektoré krajiny v oblasti železnice považovali za rozvojové, dnes preskočili Slovensko. V roku 2022 na Slovensku jazdia vozne aj 40 – 50 rokov staré, kde máte pocit, že ste v roku 1973, pričom vtedy to bolo pokrokové, dnes je to zastaralé. Nedajú sa otvoriť okná i dvere alebo zavrieť, nedá sa použiť toaleta alebo dá ale cez hranicu toho čo kultúra cestovania je štandardom a pre ľudí so silným žalúdkom a dobrou imunitou. Nové vozne praskajú, chrčia, bzunia alebo sú tak natlačené sedačky na sebe, že aj japonci a filipínci by mali čo robiť aby sa tam zmestili. Cyklodoprava vám bráni v prechádzaní z vozňa do vozňa lebo zasahuje do uličky a ešte si musí cestujúci priplatiť miestenku na bicykel a aj pre seba, čo je až neuveriteľné. Takto sa teda doprava na Slovensku rozvíja alebo degeneruje. Vyhliadky sa len veľmi pomaly realizujú a svet nás preskočil. Aj ten rozvojový. Ak sa radikálne nezmení prístup k doprave a k ekologickej doprave zvlášť budeme zaostávať viac a viac.
Celá debata | RSS tejto debaty